Czym jest content marketing?

„Tradycyjny marketing mówi do ludzi, content marketing z nimi rozmawia” –  to chyba najlepsza definicja content marketingu. Nawet jeżeli do obszaru naszych zainteresowań marketing nie ma wstępu, to marketing treści powinien być wyjątkiem, chociażby dlatego, że spotykamy się z nim na każdym kroku.

Jest zdecydowanie najważniejszym trendem we współczesnym marketingu, a zarazem nowym spojrzeniem na relację klient-marka. Dzięki content marketingowi pozyskujemy zaufanie klienta, budujemy z nim długotrwałą relację i zabiegamy o jego uwagę. Słuchamy, co mają do powiedzenia konsumenci, wchodzimy w dialog i oferujemy najlepsze rozwiązania. Najważniejsze, a na pewno najpiękniejsze jest to, że nie zostajemy zmuszani do oglądania nudnych reklam, banerów internetowych, gdzie krzyżyk nam ucieka i nie pozwala zamknąć reklamy, tylko sami szukamy informacji na temat interesującego nas produktu, dostajemy rzetelne i wyczerpujące wskazówki, porady czy możliwe zastosowania produktu.

Content marketing jest bezpośrednio związany z inbound marketingiem (marketingiem przychodzącym). Jednym zdaniem inbound marketing jest to sztuka bycia odnajdywanym przez konsumentów.Wybierając najskuteczniejsze narzędzia content marketingowe należy bardzo dokładnie poznać swoją grupę docelową, a następnie testować narzędzia i na bieżąco optymalizować kampanie. Według Content Marketing Institute najpopularniejszymi narzędziami content marketingu są:

79% – Social Media
78% – Artykuły
62% – Spotkania offline
61% – Newslettery
55% – Case’y
51% – Blogi
43% – Poradniki, raporty
42% – Webinaria/Webcasty
42% – eMagazyny
41% – Wideo
30% – Microstrony
16% – Podcasty
11% – Wirtualne konferencje
9% – eBooki

Dobry content marketing polega na promocji konkretnych produktów i usług, bardzo dobry na promowaniu pewnego stylu życia, który jednoznacznie kojarzy się z marką. Aby działania mogły przynieść pożądany skutek, prezentowane treści muszą spełniać podstawowe kryteria, reszta zależy od naszej wyobraźni.Treści muszą:

  • wzbudzać potrzebę zakupową (kreowanie, a następnie rozwiązywanie problemów)
  • inspirować odbiorcę (praktyczne pomysły i porady)
  • angażować emocjonalnie (np. działania prospołeczne)
  • pobudzać do działania
  • oferować wartościową wiedzę

A jak wygląda postrzeganie działań content marketingu przez konsumentów?

  • 90% konsumentów uważa content marketing za użyteczny
  • 3/4 respondentów ma świadomość, że celem firmy komunikującej się za pomocą content marketingu jest sprzedaż, ale internauci nie mają nic przeciwko temu, dopóki otrzymują jednocześnie wartościowe treści
  • 61% konsumentów ma lepsze zdanie o firmach wykorzystujących content marketing. Są oni skłonni chętniej skorzystać z ich produktów i usług niż z takich samych produktów firm wykorzystujących tradycyjne reklamy (Custom Content Council, Roper Public Affairs).